1 000 000 dolárov (amerických) to je pekná suma. Dozvedel som sa o relatívne ľahkom spôsobe, ako tieto peniaze zarobiť legitímnou cestou. Prečo relatívne ľahko? Pretože na to, aby ste mohli tieto peniaze zarobiť, musíte spĺňať jednu podmienku. Musíte mať nejakú paranormálnu vlastnosť a musíte byť schopný to predviesť overiteľným spôsobom.
Informácie a prihláška (v Angličtine):
http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge/challenge-application.html
Vysvetlenie …
Je veľmi pravdepodobné, že tie peniaze nebudú vyplatené ešte veľmi dlho. Vysvetlenie prečo je na nasledujúcom videu. Keďže je v Angličtine, tak napíšem k nemu komentár pod ním.
James Randi, tak sa volá ten pán, čo ponúka 1 000 000 dolárov a ktorý je na videu, na začiatku zje celú krabičku liekov. Potom vysvetľuje techniku, ktorá sa volá “cold reading”, alebo “studené čítanie”. Táto technika je populárna medzi šarlatánmi, ktorý v televízii alebo pred ľuďmi naživo vystupujú ako médiá, ktoré vedia komunikovať s dušami zomrelých. Ale o nej neskôr.
Počas jeho kariéry sa, až na jednu pani, žiaden “profesionál” neprihlásil o túto odmenu. Tá pani, “profesionál”, sa prihlásila, no nakoniec sa nepredviedla. Dôvod je jednoduchý. Pod drobnohľadom by dané “schopnosti” nedokázali reprodukovane predviesť. Tí čo sa hlásili, boli len amatéri, ktorí si mysleli, že ľahko zarobia. Asi ako tento mladík.
“Profesionáli” lepšie zarobia na šou a dôverčivosti ľudí. Tá pani napríklad za rozhovor po telefóne pýta 700 dolárov za 20 minút. A má to na rezerváciu, pretože má už 2 roky dopredu vypredané. Len za mesiac zarobí (ak “pracuje” 8 hodín denne) okolo 210 000 dolárov. Taký biznis to je.
Cold reading (“studené čítanie”)
Tento pojem sa používa v súvislosti s rozličnými mentalistami, ilusionistami a inými “umelcami”. Zahŕňa niekoľko techník, ktoré majú za úlohu získať či určiť niekoľko faktov o osobe. Tie sú následne použité na podporenie či utvrdenie obecenstva o kredite daného “média”. ( toto a dalej z anglickej wiki)
Osoby predvádzajúce tieto svoje “paranormálne” schopnosti zväčša začína tým, že apeluje na kooperáciu od obecenstva, prípadne jednotlivca. Napríklad: “Často vidím také rozmazané, zahmlené obrazy, ktoré môžu znamenať niečo viac pre teba, ako pre mňa. Ak mi pomôžeš, môžeme odhaliť nejaké nové veci o tebe.”
Techniky:
Shotgunning (alebo strieľanie pištolou): “Médium” chŕli veľké množstvo informácii, ktoré sú všeobecne platné na väčšinu ľudí z publika, pozoruje reakcie ľudí (držanie teľa, výraz tváre) a podľa nich koriguje svoje vyjadrenia a zužuje ich platnosť na ľudí, ktorý sa chytili a spolupracujú s “médiom”. Príklad: “Vidím problém so srdcom s otcovskou postavou v rodine, niekto ako otec, starý otec, strýko, bratranec, … určite vidím bolesť v oblasti hrudníka v otcovskej postave… “. Toto vyjadrenie môže byť platné pre veľkú časť ľudí, ktorí sedia v publiku, ale i tých, ktorí sedia doma pri TV.
Forer efekt: Využíva nutkanie ľudí spojiť to čo bolo povedané “médiom” a svojím životom. To často zahŕňa hľadanie v celom živote človeka, aby našiel nejakú zhodu s povedaným.
“Barnumove výroky” sú výroky, ktoré vyzerajú ako osobné, no sú všeobecné. Hoci sa zdajú špecifické, sú zväčša otvorené a tým nechávajú veľký priestor na manévrovanie pre “médium”. Tieto výroky sa dajú kombinovať do rozsiahlejších celkov, ktoré budia dojem, že “médium” vie viac o osobe. Príklad takých výrokov: “Ako dieťa si mal úraz zahŕňajúci vodu.” “Cítim, že sa niekedy necítiš bezpečne, obzvlášť v situáciách, ktoré zahŕňajú cudzích ľudí.” Oba tieto príklady ukazujú, aké všeobecne tieto výroky sú a ako ľahko ich napasovať takmer na každého.
Dúhový trik: Je to špeciálne vytvorené tvrdenie, ktoré odmeňuje osobu nejakou dobrou vlastnosťou zároveň s jej opakom. Takto je možné “pokryť všetky možnosti”, čo dáva subjektu pocit, že “médium” získalo informácie dedukciou. Tento trik využíva, že črty osobnosti sú ťažko kvantifikované, ťažko ich zmerať a porovnať s inými osobami a takmer každý zažil obe strany daného pocitu niekedy vo svojom živote. Príklad: “Si pozitívna a veselá osobnosť, no v minulosti boli okamihy, kedy si bol/bola veľmi smutný/á.” Tu vidieť, že spojenie opakov sa dá ľahko realizovať použitím času, či slov ako nálada či potenciál.
Tieto techniky spolu s ďalšími postupmi ako sú pózy tela či výraz tváre, môžu uľahčiť “médiu” vytvorenie príbehu o subjekte (nejakej osobe). Po niekoľkých desiatkach úspešných pokusoch môže i samotné “médium” začať veriť vo svoje “paranormálne psychické” schopnosti, čo sa môže ľahko stať, pretože je istý predpätie v zapamätávaní si úspechov. Tie sa ľahšie pamätajú, ako neúspechy.
Takto získavajú podvodní liečitelia, média a iné indivíduá nemalé finančné prostriedky od ľudí. Smutné na tom je, že tie finančné prostriedky mohli byť použité iným spôsobom, ktorý by bol väčším prínosom pre osobu ako tieto teatrálne predstavenia či predvedené triky.
Nezanedbateľný je pôsobenie médií, ktoré dávajú takýmto programom priestor a často dokonca v hlavnom vysielacom čase. No ale veď ide o zisk a sledovanosť a takýto program má istý druh magického napätia.
Táto téma je dosť rozsiahla, takže sa v budúcnosti isto objaví ešte pár príspevkov.