Eko, ekologický, NO, CO2, na batérie, elektrický, hybridný, a tak ďalej, a tak ďalej… Presne to sú kľúčové slová dnešného marketingu, ktorý nás nimi kŕmi a snaží sa predať to najlepšie, čo v súčastnosti technológia ponúka.
Dnes sa pozrieme bližšie na elektro-motorky a elektro-skútre, ich parametre a samozrejme ceny.
Jedným z prvých výrobcov automobilov, ak nie prvý, ktorý začali ponúkať hybridné pohony bola Toyota so svojím už presláveným Priusom. Ten sa dokonca objavil v jednej epizóde South Park-u. Medzi zabehnutý “tovar” tu takisto patria i bicykle s funkciou “asist”, kedy starším a slabším pomáha do kopca elektromotor. Ten je napájaný batériou veľkosti menšej škatule od topánok. Vývoj však pokračoval a teraz je už v ponuke väčšiny veľkých výrobcov i elektro-motorka či elektro-skúter.
Yamaha patrí najväčších výrobcov motoriek a samozrejme si nechcú nechať ujsť ani trh s elektro-motorkami a elektro-skútrami. Jej model má názov EC-03 a tu je jeho reklama.
httpv://www.youtube.com/watch?v=Qlruv6X5R8Q
Špecifikácie tejto motorky sú zaujímavé. Váha spolu s batériou, ktorá sa nabije z bežnej domácej zásuvky (110 V) za 6 hodín, je 56 kg. Udávaný dojazd pri rýchlosti 30 km/h je 43 km a to vďaka 0.58kW motoru, ktorý je umiestnený v zadnom kolese motorky. Pre záujemcov, cena je určená na 252 000 Yenov (cca. 2 500 Euro). Za pár Yenov je možné dokúpiť si pár vylepšení a nejaké príslušenstvo.
Ďalším veľkým výrobcom motocyklov, ktorý nezaháľal je Honda so svojím EV-neo.
Špecifikácie EV-neo sú podobné ako v prípade Yamahy. Motor s výkonom 0.58 kW je poháňaný batériou s kapacitou 12.6 Ah, ktorú sa nabije 3.5 h (110 V alebo 30 min pri 200 V). Udávaný dojazd pri rýchlosti 30 km/h je 34 km, čo je o 10 km kratší ako v prípade Yamahy. Avšak cena je takmer dvojnásobná, konkrétne 454 650 Yenov (4500 Euro).
Suzuki tiež nezaháľa a pre priaznivcov EKO pripravila novinku e-Let’s.
Podobne ako v prípade predchádzajúcich modelov je tento elektrický skúter poháňaný elektromotorom s výkonom 0.6 kW. Batéria sa nabije za 4 hodiny pri napätí 100 V, čo vystačí na cestu do vzdialenosti 30 km pri rýchlosti 30 km/h. Váha tohto elektrického skútru je 74 kg, čo sa asi človek natlačí, keď dôjde batéria.
Tí menej známi výrobcovia sa takisto pripravovali a dobre si robili svoje domáce úlohy. Jedným z nich je i firma s názvom Terra Motors. Ich ponuka je podstatne bohatšia ako v prípade zabehnutých firiem. Seed, ich najlacnejší model, sa dá kúpiť už za takmer 100 000 Yenov (1000 Euro).
Váha tohto skútra je 86 kg a na jedno nabitie batérie dokáže prejsť vzdialenosť 35 až 45 km pri rýchlosti až 45 km/h. Poháňa ho 600 W elektromotor, čo je zhodné s už spomínanými výrobcami. Batéria sa nabije na 70% svojej kapacity za 2 až 3 hodiny, na 100 % si však počkáme 7 až 9 hodín. Ďalšie modely s podobnými špecifikáciami no rozdielnym dizajnom sú drahšie s cenou až 230 000 Yenov (2300 Euro) v prípade modelu Bizmo.
Ďalším pravdepodobne v naších končinách neznámym výrobcom je firma Benefit. Jej modely Shock V5, Shock V6 a Shock V8 sa líšia v maximálnej rýchlosti, dojazde i výkone, ktorý im elektromotor dodáva. Postupne to je 45, 50 a 65 km/h pri dojazde 60, 50 a 40 km, čo je vďaka motorom s vykonom 0.5, 0.6 a 1 kW. Batéria sa nabije na 100 % za cca 8 hodín. Cena je pri najlacnejšom modeli stanovená na 173 250 Yenov (cca 1730 Euro). Pri ostatných modeloch cena zatiaľ nie je stanovená.
Model Recoro Euro je o trochu lacnejši s takmer podobnými parametrami ako Shock V6.
DenRin je ďalšou z firiem, ktoré sa uchádzajú o priazeň zákazníka na poli elektro-skútrov. Ich modely majú i označenie podobné objemom motoriek, teda 50 cc a 125 cc, čo zodpovedá v ich prípade výkonom 600 a 1000 W. Dojazd na jedno nabitie batérie je udávaný do 60 km.
Samozrejme, je mnoho ďalších výrobcov, no tým sa nebudem už venovať. (napr: 1, 2 ) Bolo by to asi na dlho, keďže tento segment trhu priťahuje veľkú pozornosť. Dodatočné informácie sa dajú nájsť na stránkach wikipédie, kde sú spomenutý i ďalší výrobcovia. Špecifikácie jednotlivých modelov s ohľadom na výrobcov sú dosť podobné. Vhodnosť týchto skútrov je skôr na “lokálne použitie”, teda skôr do mesta, ako na medzimesto.
Časom sa budú isto meniť špecifikácie ako kapacita batérie a dĺžka nabíjania, pretože toto sú myslím najdôležitejšie parametre. Výkon motora v tomto prípade asi nie je až taký dôležitý, pretože rýchlosť 35 km/h je tu rýchlostným limitom pre skútre. Vyšší výkon sa však môže hodiť na odvezenie ťažšieho nákupu.
Všetky obrázky sú prevzate zo stránok uvedených výrobcov.